Inredningsblogg där jag visar min tolkning av vit inredning.
Jag kommer även att dela med mig av gamla samt nya favoritrecept!

Välkommen att inspireras!



måndag 6 september 2010

Äppelkaka i annorlunda form

Samtidigt som jag fyndade den vita soppterrinen köpte jag även en bättre bagagnad bakform. Jag vet inte vad själva typen av form heter men man kan i alla fall baka en mjuk kaka i den så det blir en kant som man kan fylla med t.ex. som jag gjorde nu, vaniljsås.



Grundreceptet till den mjuka kakan är som jag gjorde är följande:
2 ägg + 1dl socker som vispas kraftigt.
I den smeten rör man i
1,5dl vetemjöl + 1tsk bakpulver.
Smeten häller man i den smorda och bröade bakformen.
Kakan gräddas mitt i ugnen på 200 grader i ca 10min.

Innan jag hällde i smeten i formen hade jag lagt ut äppelringar som jag strött kanel och socker på.

Efter att kakan svalnat hällde jag på vaniljsås så det täckte fördjupningen i kakan och toppade med riven mandel.



Smarrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck!
Det värmer.
Kramar från Emelie