Inredningsblogg där jag visar min tolkning av vit inredning.
Jag kommer även att dela med mig av gamla samt nya favoritrecept!

Välkommen att inspireras!



torsdag 23 juni 2011

Sockerkaka med smak av Baileys

Jag hade Baileyslikör i kylen och fick för mig att det skulle vara gott att ha detta i en vanlig sockerkaka. Sagt och gjort, detta lära testas!



Ingredienser:
2,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl vatten (jag bytte ut 0,5 dl av vattnet till Baileys)
100 gram smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl potatismjöl
3 tsk vaniljsocker

Tilllagning:

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ägg och socker pösigt.
Koka upp smöret, vattnet och Baileys.
Blanda vetemjöl, bakpulver, vanlijsocker och potatismjölet väl i en bunke.
Häll över smör och vatten blandingen och rör till en jämn smet.
Häll över smete i en smörad och ströbrödad sockerkaksform.
Grädda i nederdelen av ugnen i ca 30 minuter, känn med en sticka så att den inte är kladdig i mitten.
Låt svalna ett tag innan den vänds upp och ner.

Supersmarrigt blev resultatet. Kakan är säkert god med en gräddklick eller varför inte jordgubbar och glass?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck!
Det värmer.
Kramar från Emelie