Inredningsblogg där jag visar min tolkning av vit inredning.
Jag kommer även att dela med mig av gamla samt nya favoritrecept!

Välkommen att inspireras!



lördag 5 februari 2011

Adams vaniljfyllda sockerkaka

I förrgår hade Hendrik besök av två kompisar och önskade sig då denna kaka.



Den är superlätt att göra och riktigt smaskig!

Ingredienser
3 dl strösocker
4 st ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande

Vaniljfyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Garnering
1 msk florsocker

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200°. Vispa sockret och äggen pösigt.
2. Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet. Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.
3. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret. Låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns.
4. Ta kakan ur ugnen. Dela den till två bottnar innan den har hunnit kallna. Fördela vaniljfyllningen på en av bottnarna. Lägg ihop kakan. Pudra över florsocker och njut!




Här står kakan på ett kakfat som jag köpte för 49kr på Owes. Glaskupan har jag fått av mormor och morfar som hör till ett fat som kommer från IKEA.

2 kommentarer:

  1. Hej, Emelie!
    Du gör så fint så fint.
    Det är så spännande att titta in på din sida och se va fint du gör.
    Hälsar grannfrun.

    SvaraRadera
  2. Ja den var god. Henke och jag fick hålla fast Crille annars hade han ätit upp fatet också :)


    /Mikael

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck!
Det värmer.
Kramar från Emelie