Inredningsblogg där jag visar min tolkning av vit inredning.
Jag kommer även att dela med mig av gamla samt nya favoritrecept!

Välkommen att inspireras!



söndag 23 maj 2010

Rabarberkaka

Här kommer receptet på rabarberkakan jag gjorde igår. Måste erkänna att den nästan var ännu godare idag när det fått safta till sig ytterligare.



På bilden syns även porslinet Swedish grace som jag samlat på mig när jag varit och gett blod. Jättefint, men hade jag valt nu hade porslinet självklart varit vitt!


Rabarberkaka

Börja med att blanda följande i en skål:
• 2-3 stjälkar (ca 4 dl skurna i bitar) rabarber
• 1 tsk kardemumma
• 2 tsk strösocker

Blanda sedan ordning sockerkakssmeten, gärna med elvisp.
• 100 g smör
eller margarin
• 2 dl strösocker
• 1 st ägg
• 2 tsk bakpulver
• 2 tsk vaniljsocker
• 4 dl vetemjöl
• 1,5 dl mjölk

Smöra och bröa en form och ha i sockerkakssmeten som du blandat i rabarberna i.
Se till att du trycker ner rabarberbitarna i smeten så de inte blir brända i ugnen.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 35-40 minuter tills kakan fått fin färg och man ser att den släpper kanten.

Jag serverade kakan med vaniljvisp men man kan säkert lika gärna vara utan något eller servera mjuk vaniljglass till.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Klaga lagom! Du kan ge faten till mig om du inte gillar sandfärgat för den färgen samlar ju jag på ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck!
Det värmer.
Kramar från Emelie