Inredningsblogg där jag visar min tolkning av vit inredning.
Jag kommer även att dela med mig av gamla samt nya favoritrecept!

Välkommen att inspireras!



lördag 19 juni 2010

Emelies specialkaka

Idag har vi besök av Hendriks pappa. Tänkte baka Adams vaniljfyllda sockerkaka men det visade sig att vi inte hade så mycket vaniljsocker hemma. Jag gjorde då en variant av den tänkta kakan.



Ingredienser
3 dl strösocker
4 st ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande
1,5 banan
(jag hade i lite vaniljsocker i mjölblaningen)

Fyllning:
125g margarin
1dl mjölk
O´boypulver efter smak

1. Sätt ugnen på 200°. Vispa sockret och äggen pösigt.
2. Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet och den mosade bananen. Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.
3. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt o´boy pulver. Låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns.
4. Ta kakan ur ugnen. Dela den till två bottnar innan den har hunnit kallna. Fördela fyllningen på en av bottnarna. Lägg ihop kakan. Pudra över florsocker.

Efter ett och halvt år berättade Hendrik att han inte är så förtjust i kakor med banan i. Bättre att berätta det sent än aldrig... Jag tyckte i alla fall att kakan blev riktigt god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck!
Det värmer.
Kramar från Emelie