Inredningsblogg där jag visar min tolkning av vit inredning.
Jag kommer även att dela med mig av gamla samt nya favoritrecept!

Välkommen att inspireras!



söndag 25 juli 2010

Cheescaka med med jordgubbstopping

Jag bjöd svärmor och hennes sambo på cheescake med jordgubbstopping till efterrätt.
De bjöds även på småkakorna som jag bakat tidigare.

Receptet på cheescaken hittade jag på cheescake.nu.

Klassisk, fryst cheesecake

8 - 10 port

Satsen blir cirka 1,5 liter smet och brukar vara lagom till en större pajform, eller två mindre.
Du behöver:

* 4 st ägg
* 2 dl strösocker
* 400 g philadelphiaost
* 2 tsk vaniljsocker
* 4 dl vispgrädde
* 6 st digestivekex

Gör så här

Smula ner digestivekex i botten på formen. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en timme innan den ska avnjutas.


Jag gjorde halva satsen och gjorde dem i portionsskålar. Sedan toppade jag cheescaken med jordgubbar som jag skurit i bitar och rörda i lite socker för att de skulle bli lite saftiga.



Resultatet blev otroligt bra, och det smakade så gott!

2 kommentarer:

  1. Och det var supergott...Hendrik orkade inte allt..så..jag åt upp det med :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck!
Det värmer.
Kramar från Emelie