Inredningsblogg där jag visar min tolkning av vit inredning.
Jag kommer även att dela med mig av gamla samt nya favoritrecept!

Välkommen att inspireras!



söndag 24 januari 2010

Knäckig äppelkaka


Förra helgen fick vi besök av Hendris pappa och farfar. Då bjöd jag på en knäckig äppelkaka med vaniljvisp. Tycker denna kaka är supergod! Därför gjorde jag den även i går när min mormor och morfar kom på besök. Superenkel och snabb att göra och en variant på vanlig traditionell äppelpaj.

Knäckig äppelkaka
äpplen
150g margarin
2dl socker
2dl havregrym
2dl mjöl
1/2dl sirap
1/2dl grädde (Kan uteslutas om man inte har grädde hemma och ersättas med lite mjölk)
ca 1tsk bakpulver
ca 1tsk vaniljsocker (kan uteslutas)

Jag använde mig av 6 medelstora äpplen som "Moster Hulda" skalade, kärnade ur och skrivade i skivor. Man tar så många att de täcker den tänkta formen. Sedan smälter man margarinet i en kastrull och blandar i de övriga ingredienserna. Rör om tills det blir en rätt trögflytande smet som man breder över äpplena. In i mitten av ugnen 175 grader i ca 25min. Ytan ska vara gyllenbrun även i mitten! Våga vänta, då ytan blir mer knäckig ju mer färg den får. Sevrvera med vailjglass eller vaniljvisp

Märkte dock igår att jag nog hade i lite för mycket grädde för ytan blev inte lite hård då. Testa dig fram för bäst resultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck!
Det värmer.
Kramar från Emelie